Tiedote koskien MTB-Enduron kilpailukautta 2021

Extreme Bike Association (EBA ry) ja lajin tapahtumajärjestäjät MTB-Enduro Series Finland ja Funduro Cup ovat keskustelleet kauden 2021 kilpailutoiminnasta koronarajoitusten alaisuudessa. Pyrimme siihen, että vallitsevasta tilanteesta huolimatta molemmat kilpailusarjat voitaisiin järjestää. Voimassa olevan AVI:n linjauksen mukaisesti kilpailusarjat tultaneen järjestämään ilman yleisöä.

Olemme päättäneet, että kauden 2021 kaikissa maastopyöräendurokilpailuissa (SM-sarja ja Funduro Cup) vaaditaan lajiliiton (Extreme Bike Association ry) kilpailulisenssi kilpailuihin osallistumiseksi. Kilpailulisenssi sisältyy EBA ry:n jäsenmaksuun.

Jäsenmaksu kilpailulisenssillä on 10 euroa kaudella 2021 ja se on maksettava ennen sitä kilpailua, johon olet osallistumassa. SM-sarjan osalta ilmoittautumislomakkeessa tullaan vaatimaan jäsenmaksujärjestelmän (Eventio) antama kuitissa oleva tilaus-tunniste, joka on muotoa ”AB12345”. Funduro Cupin osalta Eventiosta tullut EBA ry:n jäsenmaksun tilausvahvistus on näytettävä kisatoimistossa numeroa noudettaessa.

Kilpailulisenssi pitää sisällään oikeuden osallistua EBA ry:n alaisiin kilpailuihin. Lisenssi ei sisällä muita etuja tai vakuutuksia, eikä se oikeuta osallistumaan Suomen Pyöräilyn alaisiin kilpailuihin.

Jäsenmaksujen tuotto tullaan ohjaamaan junioritoiminnan lisäksi  koronaturvallisuuteen liittyviin tekijöihin MTB-Endurokilpailuissa ja kilpailujen valvontaan tällä kaudella. Jäsenmaksuja ei voida palauttaa vaikka AVI määräisi kilpailutapahtuman/-tapahtumat peruttavaksi.

Päätös pohjaa aluehallintovirastojen yleiseen linjaukseen siitä, että:

“Yleisötilaisuuksia eivät ole lajiliittojen alaiset viralliset ottelut ja kilpailut, joihin osallistuminen edellyttää lähtökohtaisesti urheilijalisenssiä. Edellytyksenä on myös, ettei paikalla ole yleisöä. Harjoitusottelut eivät myöskään ole yleisötilaisuuksia, jos niissä ei ole yleisöä.”Aluehallintovirasto, usein kysyttyjä kysymyksiä koronaviruksesta

Kaikkiin jo kilpailuihin ilmoittautuneisiin tullaan olemaan yhteydessä lähiaikoina kilpailujärjestäjän toimesta.

Seuraamme tilannetta ja elämme jokaisen kilpailutapahtuman osalta kulloinkin voimassa olevien alueellisten ohjeiden ja määräysten mukaisesti. Kaikissa EBA ry:n alaisissa tilaisuuksissa suositellaan vahvasti noudattamaan OKM:n ja THL:n antamaa ohjetta turvaetäisyyksistä ja hygieniakäytännöistä.

Tiedote on laadittu 28.3.2021 voimassa olevien Valtioneuvoston ja AVI:n ohjeistusten perusteella.

Extreme Bike Association ry / Pj. Anne Luukkonen
MTB-Enduro Series Finland / Sauli Hjerppe
Funduro Cup / Sini Nurmi

2 vastausta artikkeliin “Tiedote koskien MTB-Enduron kilpailukautta 2021”

1. Mitäs tää tarkottaa niiden tapaturmavakuutusten osalta joissa ehtoina on harrastus eikä virallisiin kisoihin urheilijana osallistuminen? On meinaan ihan pikkasen paljon kalliimpia ne urheiluvakuutukset…

1. Lisenssivaatimus tosiaan voi vaikuttaa kilpailijoiden vakuutusehtoihin, jota on käsitelty Facebookissa MTB-Enduro-ryhmän julkaisun kommenteissa: https://www.facebook.com/groups/177879735563433/permalink/5563573093660710.

Vakuutusehdot ja kattavuudet vaihtelevat vakuutusyhtiöittäin, joten asia on syytä tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstään ja tarpeesta mahdolliselle kilpaurheilulaajennukselle.

Tämä on valitettava muutos lajin tapahtumiin osallistumiseen, mutta vallitsevien olosuhteiden takia pakollinen, että kilpailut voitaisiin järjestää.

// Marko Wallin / EBA ry